Yazı kategorisi: çocuklu olmak, mutfakta

Yeme sorununa çözüm; masal tadında yemekler…

Kuzgun’la mutfak maceralarımızı kaleme almaya başlayınca bir zaman önce incelemeye aldığım kitapları da tekrar karıştırmaya karar verdim. Bunlar tahmin edebileceğiniz gibi ‘çocuklara göre yemekler’, ‘çocukların sevdikleri’ falan şeklinde son yıllarda sayıları hızla artan popüler kitaplar. Ben bu tarz kitaplara para gömenlerden değilim, incelemeye aldıklarımı da arkadaşlarımdan topladım zaten. Yemek kitaplarına meraklıyım ve zaman zaman alır inceler, yararlanırım da, ama çocuklara özel çıkanlar biraz ticari geldi bana. Çünkü aslında çocuklar da tıpkı bizim gibi her şeyi yiyebilirler aslında. Biraz baharatı kısarsın, biraz yağı, şekeri, tuzu azaltırsın. Bu tamamen yaklaşımla ilgili. Dolayısıyla ‘çocuklara göre’ diye bir şey yok aslında!

kırmızı beyaz sofraAnneler neden bu tarz yemek kitaplarına ilgi yapar diye düşündüm? Muhtemelen çocuklarının yeme sorunu vardır ve pratik, ilginç öneriler için başvuruyorlardır bu kitaplara, ama bana soracak olursanız, bu tarz kitapların tek sihirli yanı fotoğrafları. Yoksa içlerindeki yemek tariflerini ya biliyorsunuzdur ya da istediğiniz anda internetten bulabilirsiniz. Tariflerin çoğu da hikaye; pratik diye önerilen tüm tarifler sosisli, sucuklu, hadi biraz daha iyi niyetli olalım köfteli, patates kızartmalı, çocukların zaten yemekte sorun çıkartmadıkları, ancak onlara pek de yararı olmayan tarifler. Oysa asıl mesele, bizim mutfaklarımızda her zaman ikinci planda tutulan, pratik bulunmayan sebzeyle buluşturmak çocukları (hatta kendimizi). Bu açıdan diğerlerinden biraz ayrılan tek kitap, benim de Kuzgun doğduktan bir süre sonra edindiğim Sahrap Soysal’ın “Anne, Ben Acıktım!”ı. Özenle hazırlanmış, sağlıklı, zengin ve hoş önerileri barındıran bir kitap. Yine de benim için sürekli elimin altında yer alan bir kitap olmadı o da. İşte kırk yılda bir dönüp baktım ne var diye.

Öte yandan yeme sorunu olan bir çocuğunuz varsa, hazırladığınız yemek ne olursa olsun onu olduğundan daha pırıltılı hale sokmanız kesinlikle işe yarıyor. İştahsız, yemek seçen çocuklarda sabırlı olmak ne kadar önemliyse, yaratıcı olmak da bir o kadar önemli bence. Ama bunun için kitaplar çözüm değil, kendi yaratıcılığınıza güvenmekten başka çareniz yok!

kırmızı 'masal' pilavıKuzgun yemek sorunu olan bir çocuk olmamasına karşın, her şeyin tadına bakması, önyargılı olmaması için başvurduğum bir yöntem benim de yaratıcı çözümler. Ya da hiçbir şekilde yediremediğim, ama yemesini istediğim -ıspanak gibi- sebzeleri yedirmek için… Ancak ben çoğunlukla yemek kitaplarında görmeye alıştığımız rengarenk bir resmi andıran tabaklar hazırlamak yerine hikayelere başvuruyorum. Benim için daha kolay galiba bu yöntem. Kuzgun anaokuluna başlayana kadar bakıcımız vardı ve yemekleri bazen o bazen de ben yapardım. Her el farklı mutfakta. Her evin alışkanlıkları da farklı. O zamanlar pilav denince hep şehriyeli pilav pişerdi mesela. Oysa ben çok severim baharatlı, sebzeli, şunlu, bunlu pilavları. Mutfakta yeniden sadece benim hakimiyetim başladığında Kuzgun’a domatesli pilavı bile yedirmekte zorlandığımı hatırlıyorum, ama kararlıydım. İşte galiba o zaman sarıldım hikayelere ve Kuzgun’a ‘masal pilavları’ pişirmeye başladım. Kırmızı (domatesli), turuncu (havuçlu), sarı (safranlı), rengarenk (sebzeli) ‘masal pilavları’, yanına katılan etler ve sebzelerle her seferinde yeni bir hikayenin konusunu oluşturuyorlardı. Bazen bir orman oluyordu tabağımız, bazen bir ev. Kısacık bir süre sonra Kuzgun kendisi sorar hale gelmişti ‘masal pilavları’nı. Artık her türlü pilavı yiyiyor.

Kısacası, yemek yapmak kadar yemek yedirmek de bir sanat, ama bence tüm anneler bu konuda yetenekliler. Sadece kendilerine, yaratıcılıklarına biraz güvenmeleri gerekiyor. İlham almak için illa da kitap diyorsanız; “Anne, Ben Acıktım!”ı (0-6 yaş için yemekler) önerebilirim. Yeni doğanlara özel, Annabel Karmel’in “Yaşasın Mutfakta Annem Var!” adlı kitabı da hem beslenmeyle ilgili yararlı bilgiler içermesi hem de pratik yemek tarifleri ile kayda değer, ancak cazibeli yemek fotoğraflarından yoksun. Gözümden kaçan başka iyi kitaplar da vardır belki, ama söylemeye çalıştığım gibi asıl maharet siz annelerde aslında. Mutfağınızın tek yaratıcısı sizsiniz. Çocuklarınız da ilham perileriniz…

Reklamlar

Yeme sorununa çözüm; masal tadında yemekler…” için 2 yorum

  1. ben de böyle düşünüyordum hatta bir gün yeğenime yoğurt çorbası tarifinin bir çocuk yemekleri kitabı için ne kadar özgün olabileceğine dair yorum yaptım ve bana şöyle dedi. “teyze sen herkesin yoğurt çorbası yapmayı bildiğini sanıyorsun ama yeni nesil bilmiyor işte”. Çocuğunun yeme sorunu olmasa bile evde pişen yemeğin yağını, tuzunu kısıp miktarını azaltmak yetmiyor. çünkü çoğu genç anne ne oranda azaltacağını bilemiyor mesela ya da zaten annenin kendisi yemek yapmayı doğru dürüst bilmiyor. Bir de kimsenin aklına mercimekli bir yemeğe portakal suyu koyup farklı bir tat elde etmek gelmiyor. neyse çok uzattım, sen en iyisi benim hazırlamakta olduğum çocuk yemekleri kitabımı bekle Raifeciğim! umarım S. Soysal’ın kitabından daha çok beğenirsin. Laf aramızda, ben hiç o kadar övgüye değer bulmuyorum o kitabı. Bir de… çok yıllar oldu yav görüşmeyeli. Sevgiler,
    ç.

  2. Yemekle hiç ilgisi olmayan biri tabii ki miktarları, neye ne katacağını bilemez ve yazılmış tariflere başvurur. Olması gereken de budur zaten; bir bilene sormak. Hoş bu ‘bilen’ genelde anneler, ablalar, teyzelerdir ki bu da yemek alışkanlığının, hatta duruma göre kültürünün kuşaktan kuşağa geçmesi için harika bir yöntemdir. Ama ben yazıyı kaleme alırken biraz daha mutfakla haşır neşir, en azından kıyısında köşesinde duranlara söyledim zaten referans kitaplarıyla ilgili sözlerimi. hatta yazarken bu tarz kitapların çok karşısında olduğum hissi yaratacağını da düşündüm. niyetim tam da bu değildi tabii ki, ama hala azıcık ilgili kişilerin çok da ihtiyaçları olmadığını düşünüyorum özellikle çocuklarla ilgili yemek kitaplarına. dediğim gibi biraz ticari buluyorum bu meseleyi ve bu da hoşuma gitmiyor. (sözüm meclisten dışarı:)

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s