Bizi güzelliğiyle tavlayan sevgili ağacımıza…

10 yıldır Kalamış’ta oturuyorum. Kalamış deyince, deniz, sandal sefaları, bir tatlı huzur falan geliyor nostaljik olarak akla, şimdilerde ise Marina. Ama ben on yıldır yüzümde gülümseme ağaç manzaralı evimden söz ediyorum. Biz o ağacın güzelliğine, evin ışığına tav olduk da ‘tamam’ dedik çünkü Kalamışlı olmaya. Mayıs ayıydı ve sere serpe yaydığı tüm dallarını tazecik yaprakları ve pembe-beyaz kozalağı andıran çiçekleriyle doldurmuş, güzelliğiyle göz alıyordu ağacımız. Bizim ağacımız değildi o zaman, ama olacaktı, bunu biliyordu(k). Eve yerleşmeden önce her şeyi, ama her şeyi yenilemek zorunda kaldık. En önce de her yanı sıkı sıkı kapatılmış balkonumuzu açtık ki, ağacımıza bakarak kahvaltı edelim, keyif yapalım. Dışı eski içi yeni sımsıcak evimizde her bahar ağacımızın nasıl serpildiğini seyrettik. Her sonbahar yapraklarının nasıl bakır kızılından altın sarısına döndüğünü, tüm yaprakları döküldüğünde kış ışığında kıvrımlı siyahımsı dallarının arasından bizi nasıl denize kavuşturduğunu hayranlıkla izledik. Her yıl büyüyordu koca ağacımız, her yıl binaları iyice arkasına arkasına saklıyor, sadece onu izleyelim istiyordu. Hiç şikayetçi değildik bu huyundan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABir ara evi satmayı konuştuk ekonomik darlıktan. Sahibinden’e ‘ağaç manzaralı ev’ diye yazmış, ağacın fotoğrafını da koymuştum. Birkaç arkadaşım, “kızım, kim bakar ağaç manzarasına, romantik olma,” demişti bana. “Onlara ama bizi bu ağaç tavlamıştı,” diyemedim. Söyledikleri gibi yapıp bilgileri değiştirene dek evin satışından vazgeçtik. Kim bilir ağaç yerine evin daha fazla fotoğrafını koysam, satılmıştı belki de ev! (Şimdi yazarken fark ediyorum, demek ki o da bizden ayrılmak istememiş! Romantiğim evet.)

Ama ayırdılar bizi güzel ağacımızdan. Kentsel dönüşüm denen illet Kadıköy’ümüze bulaştığından beri pek çok mahallede olduğu gibi biz de yıkım üstüne yıkım yaşıyoruz. Her yanımız inşaatlarla çevrildi. Karşımızdaki apartmanın yıkılacağını öğrendiğimizde ilk iş ağaca ne olacağını sormak oldu. Sevgili ağacımız yanında kardeşi at kestaneleri ve apartmanın geniş bahçesindeki zeytin, ladin, fıstık çamı ağaçlarıyla bir arada yaşıyordu. Bize de ağaçlara, özellikle de at kestanesine ve apartmanın giriş duvarının dibindeki ladinlere dokunmayacaklarını söylediler. İnandık. Hoş inanmasak ne yapacaktık ki? Özel mülk içerisindeki ağaçlar, bitkiler mülk sahiplerinin malı sayılıyor. Diktikleri gibi sökmek, kesmek, zamanlı zamansız canları istediği gibi budamak da onların inisiyatifinde. Hakkını yemeyeyim, apartman sakinleri şu zamana kadar hiç dokunmadılar ağaçlara. Ama işte terk ederken evlerini ağaçlarını da terkettiler ve ben bunu asla kabullenemiyorum. 20 küsur yıllık çürük binalarını yenilemek haklarıydı elbet, ama 50’lerinde ulu bir at kestanesi ağacını ve onun daha genç arkadaşlarını katletmeye hiç hakları yoktu!

OLYMPUS DIGITAL CAMERABen kendim gibi iyi niyetli olduklarına inandım o apartmanda oturanların ve onlara kuş cıvıltısı, rüzgar, serinlik ve dinginlik veren ağaçlarından vazgeçmediklerine inandım. Ne safmışım! Belediyeye şikayet edemezdim belki, inşaat firmasını arasam “Sanane,” diyip yüzüme kapatırlardı telefonu belki, ama mahallemde benim gibi ağacı önemseyen insanlarımla onu yaşatmak için direnebilirdim. Şu an üzüntüden döktüğüm göz yaşlarım zaferin göz yaşları olurdu belki.

Ama biliyor musunuz, sevgili biricik ağacımın yasını sonsuza kadar içimde saklanıp hayıflanmak yerine, “Ama ben o ağacın arkasına saklanıyor, kestanelerinden kardan adamıma göz yapıyordum,” diyerek göz yaşı döken oğlumun, yaşamının bir parçası haline gelmiş bir ağacını daha yitirmesine izin vermeyeceğim. En biricik ağaç arkadaşımızı kaybettik, ama diğerlerini yaşatmak için elimden ne geliyorsa yapacağım.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Bir Cevap Yazın

